Težave s spanjem so danes vsesplošni problem, ki se pojavlja pri mnogih ljudeh. Po podatkih trpi za nespečnostjo vsak tretji človek. Podatki so zelo zaskrbljujoči, saj je spanje zelo pomembno za normalno delovanje našega organizma. V primeru nespečnosti lahko prihaja do utrujenosti, padca koncentracije in raznih bolezenskih stanj.

Številni fiziološki, biokemijski in vedenjski procesi so v našem telesu odvisni od izmenjavanja stanja budnosti in stanja spanja. Ključno za ta ritem pa je tudi izmenjavanje dnevne svetlobe in teme, ki uravnavata našo biološko uro. Predvsem pomena teme se ljudje v zadnjem času vedno manj zavedamo, zato prihaja do številnih motenj v delovanju našega organizma.

Različna svetloba ima na nas različen učinek

Danes si težko predstavljamo življenja brez svetlobe. Ne le zaradi tega, ker ne bi mogli opravljati osnovnih življenjskih aktivnosti, ampak tudi zato, ker je za normalno delovanje našega organizma izjemno pomembna. Vendar pa moramo biti tu malce bolj natančni. Že res, da potrebujemo svetlobo, toda pomembnejši je podatek, kdaj jo potrebujemo. Svetlobo sprejemamo le prek celic v očesni mrežnici. Od tu pa se signal svetlobnega dražljaja po živčevju prenese v možgane, ki zaznajo značilnosti te svetlobe in ustrezno odreagirajo.

Ločimo različne oblike svetlobe, glede na to kakšne valovne dolžine oddajajo. Sončna oziroma naravna svetloba oddaja modre, močne kratke valovne dolžine, ki so pomembni predvsem zjutraj. Na nek način nam daje motivacijo in zanos ter našemu telesu sporoča, da je čas, da se prebudimo. Če smo tej svetlobi izpostavljeni zvečer in ponoči, ima to lahko negativne učinke na telo. Modra svetloba je tista, ki jo sprejemamo preko tabličnih računalnikov in mobilnih telefonov. Čez dan to ni moteče za naš organizem, če pa jih uporabljamo zvečer, zmedemo svoj biološki ritem. Zelo majhen vpliv na zaznavanje svetlobe in teme ima rumeno rdeča svetloba, ki jo oddajata na primer sveča ali kamin.

Spanje nekoč in danes

Lahko bi rekli, da je pojav elektrike konec 19. stoletja povzročil, da ima danes težave s spanjem vsak tretji Zemljan. Pred pojavom elektrike sta vladali popolna dnevna svetloba in popolna temna noč, in sicer kar 12 ur. Od tega so jo ljudje 9 ur prespali, ostale tri pa preživeli ob svečah. Elektrika je povzročila, da je tudi ponoči postalo svetleje, zaradi takšnih in drugačnih razsvetljav in elektronskih naprav. In sčasoma je tako nastal problem predvsem v pomanjkanju teme.

Danes je situacija takšna, da ljudje v razvitem svetu 90 % časa preživimo v zaprtih prostorih. S tem smo premalo izpostavljeni naravni dnevni svetlobi in na drugi strani preveč umetni svetlobi. Problem je tudi v času izpostavljenosti. Tudi, ko je zunaj tema, imamo pred seboj televizijo, računalnik ali mobilni telefon. Signali skozi oči v možgane tako javljajo, da še ni noč in zaradi tega nastanejo motenje naravnega fiziološkega procesa prehoda iz dneva v noč. Zato težje zaspimo in imamo posledično slabši spanec.

 

 

Umetna svetloba moti notranjo biološko uro

Dnevno nočni ritem je eden od bioloških ritmov, ki je značilen za živa bitja. Za to notranjo biološko uro je bistven normalen ritem svetlobe in teme, zaradi česar naše telo normalno deluje. Motnje ritma spanja in budnosti vplivajo na številne procese v telesu, kot so na primer presnova, imunski sistem, obnavljanje celic in proizvodnjo hormonov. Ponoči med spanjem se običajno telo umiri, telesna temperatura pade, metabolizem se upočasni, naraste pa hormon melatonin. Umetna svetloba pred spanjem lahko zmoti vse te procese, ki se dogajajo v času spanja. Tako lahko s prižiganjem luči povzročimo, da nivo melatonina pade, kar pomeni, da postanemo lačni.

In kaj lahko storite sami, da se boste zjutraj zbudili spočiti in zadovoljni?

Svetujemo vam, da se nekaj ur pred spanjem odrečete napravam, ki oddajajo modro svetlobo. Torej, vsaj 3 ure pred spanjem ne glejte mobilnikov ali tabličnih računalnikov. Poskrbite, da imate v spalnici čisto temo; zato zakrijte vse luči, tudi tiste, ki jih morda oddajata na primer televizor ali mobilnik. Še bolje je, da teh naprav sploh nimate v spalnici. Če že morate biti zvečer izpostavljeni svetlobi, potem izkoristite rumeno in rdečo svetlobo. Zjutraj, ko se zbudite, poskrbite, da v prostor čim prej vstopi naravna sončna svetloba. Tudi čez dan poskrbite, da ste dovolj izpostavljeni naravni svetlobi, zaradi česar boste ponoči bolje spali. Zavedajte se, da boste imeli z boljšim spancem tudi boljšo kakovost življenja.

V primeru, da želite še kakšen nasvet, ali pa pomoč pri menjavi vaše vzmetnice, nas kontaktirajte preko kontaktnega obrazca, e-maila info@salonpohistva.si ali telefona 01 5005 194 in z veseljem vam bomo pomagali. 

Skupaj z vami ustvarjamo dom